Trudnoća svakako predstavlja jedan od najuzbudljivijih razdoblja tijekom života jedne žene. Veselo iščekivanje novog člana obitelji i briga za zdravljem novog života koji polako raste, razvija se i priprema se za svoj veliki dolazak. Međutim, u trudnoći postoji jedan važni faktor koji (recimo to tako) igra ključnu ulogu u životu mališana kojemu se treba omogućiti zdrav razvoj, a to je prehrana. Majke koje su priklonjene nekom određenom režimu prehrane, primjerice vegeterijanstvu ili veganstvu, za vrijeme tih 9 mjeseci posebno trebaju paziti unose li adekvatnu količinu nutrijenata potrebnih za pravilan razvoj djeteta. Nikako se ne smije zaboraviti ni zdravlje majke, stoga prehrana u trudnoći moja podjednako biti podređena potrebama majke i djeteta.

Važnost posteljice

Posteljica je organ koji čini fiziološku sponu između majke i (tada još uvijek) embrija, a sudjeluje kod procesa prehrane, disanja te služi i kao endokrini organ (otpušta hormone, pa djeluje kao i svaka druga endokrina žlijezda u organizmu, npr štitnjača). Preko posteljice hranjive tvari i kisik dolaze do embrija, a istim putem se otpremaju otpadne tvari. Međutim, ukoliko majka za vrijeme trudnoće konzumira toksične tvari, one također mogu proći kroz posteljicu i uzrokovati mnogobrojna oštećenja ploda. Nikotin se svakako ubraja u toksične tvari, a kod fetusa znatno utječe na razvoj mozga. Njegovim djelovanjem dolazi do znatnog sužavanja krvnih žila te na taj način se smanjuje dotok kisika i hranjivih tvari do fetusa. Pušenje u trudnoći povećava rizik za mrtvorođenčad, preuranjeni porod i rizik za sindrom iznenadne dojenačke smrti, a pasivno pušenje  povećava rizik za dojenčad niske porođajne tjelesne mase.

Bitni nutrijenti

Za pravilan razvoj fetusa bitna je raznolika paleta vitamina i minerala, no postoje određeni nutrijenti koji su  po svojoj funkciji ipak primarniji za unos te njihov deficit može dovesti do ružnih poremećaja kod samog fetusa. Kao najvažnije nutrijente svakako treba izdvojiti vitamin B12, folat, vitamin D, željezo,  Ω-3 masne kiseline i kalcij.

Za razvoj normalnog (odnosno funkcionalnog) živčanog sustava i mozga najbitnije su esencijalne masne kiseline, a te masne kiseline naš organizam ne može sam sintetizirati, stoga ih je potrebno redovito unositi prehranom. Najbolji izvori maslinovo ulje, mahunarke, avokado, špinat, kiwi, riba, organska kokošja jaja. Najčešća pogreška koju nažalost brojne žene znaju napraviti jest smanjiti unos ugljikohidrata, što nikako nije dobro jer se fetus vrlo brzo razvija i potrebna su je energija u obliku glukoze za zadovoljenje svojih potreba. Smanjeni unos ugljikohidrata može utjecati na zaostatak u rast. Neki  od čestih problema s kojima se žene susreću za vrijeme trudnoće jest opstipacija, stoga se kod tog problema preporučuje prehrana bogata prehrambenim vlaknima. Dobri izvori vlakana bi bili voće, povrće, mahunarke, cjelovite žitarice, sjemenke i orašasti plodovi.

U uvodnom dijelu teksta spomenula sam problem vegeterijanstva u trudnoći. Namirnice životinjskog podrijetla jedine u sebi sadrže vitamin B12 koje je neophodan za proizvodnju crvenih krvnih stanica, sintezi novih stanica i za funkcioniranje živčanog sustava, stoga majke vegeterijanke i veganke obavezno trebaju uzimati taj vitamin u obliku dodataka prehrani. Nedostatak vitamina B12 u trudnoći vuče dosta neugodnih poremećaja od kojih su najčešći oni neurološki. Međutim, kod osoba čija je prehrana pretežno raznolika nema potrebe za  zabrinutošću s obzirom na to da se prehranom obično unosi dovoljno vitamina B skupine jer su prisutni u velikom broju raznolikih namirnica.  Uz vitamine B skupine, još  je jedan vitamin neophodan za zdravi razvitak fetusa, a to je svakako vitamin D. Njegova važnost se očituje u izgradnji zdravih i pravilnih kostiju, a žene koje prakticiraju vegansku obavezno bi  trebale uzimati kalcij u obliku dodataka prehrani.

U zadnjem tromjesečju fetusu su potrebne znatne količine željeza koje koristi za svoje vlastite potrebe, a kao posljedica toga može doći do iscrpljivanja zaliha željeza kod majke. Redovita kontrola krvne slike nikako ne bi bila loša, a zanimljivo je kako fetus u tom razdoblju pohranjuje zalihe željeza koje može iskorištavati sve do 6.mjeseca života. Cink je mineral čija je funkcija najbitnija u prvom tromjesečju gdje ima ulogu pri formiranju organa i razvoju imunološkog sustava , a prenatalni dodatci prehrani gotovo uvijek u sebi sadržavaju preporučene dnevne doze cinka za trudnice.