Doris Valković, među food blogerima poznata pod imenom Foodoris,  po je struci kulturologinja koja je odlučila zamijeniti struku  svojom velikom strašću – hranom. Njezin blog nedavno je dobio novu domenu i novo vizualno ruho, a ono što je ostalo nepromijenjeno su veganski i (najčešće) bezglutenski recepti koje s puno ljubavi i entuzijazma dijeli sa svojim čitateljima. Osim bloga, na pomolu su i novi projekti s fokusom na proizvodnju, ali o tome će svi koji uživaju u njezinim receptima biti na vrijeme obaviješteni.

Fotografije: Foodoris.com

Ovo nije jedan od onih blogova u čijim se receptima redaju sastojci koje ne znate ni izgovoriti, a kamoli gdje ih kupiti. Nema jednorogovih suza ni bilja koje raste samo na Tajlandu. Sve možete nabaviti bez muke i sami isprobati.

Povod našeg razgovora bili su ovi veganski kolačići s bundevom. Ispekla sam ih jednom. Pa još jednom. Pa još jednom. Sve u istom tjednu. Osim bezglutenskih kolačića, Doris je ispekla i skuhala svašta. Sve je ukusno i uspijeva i potpunim početnicima. Vjerujte mi na riječ.

Svoje oduševljenje Foodoris blogom nisam mogla zadržati samo za sebe i zato sam je zamolila da mi odgovori na nekoliko pitanja. Od danas ćete je voljeti i vi.

Od osobe koja jede, citiram, „kruh sa šećerom“ i „jogurt sa šećerom“, došla si do osobe koja piše blog o potpuno drugoj vrsti prehrane. Kako i zašto?

 Oduvijek sam bila veliki gurman i hrana za mene predstavlja puno više od samog nutrijenta. No ipak, godinama sam se hranila netom prije spomenutom „hranom“ koja me nije hranila već stvarala pogodno tlo za razvoj gljivica (uz antibiotike) a posljedično i brojnih komplikacija. Kada sam shvatila da ono što unosim u svoj organizam sačinjava moje tijelo (ali i um) odlučila sam početi unositi hranu u pravom smislu te riječi. Shvatila sam da se razne tegobe mogu ublažiti i na kraju potpuno iskorijeniti prehranom. Počela sam tako eksperimentirati s receptima i odlučila sve one uspješne zabilježiti na internetskom papiru – blogu.

Što za tebe osobno znači zdrava prehrana? Imaju li ljudi općenito pogrešnu percepciju kada se govori o njoj?

Voljela bih odmah  pojasniti zašto nisam ljubitelj epiteta „zdrava“ hrana. „Zdravom“ se danas naziva zbilja širok spektar hrane, što iz uvjerenja da je upravo prehrana koju određene osobe promoviraju zdrava za sve, što zbog marketinških utjecaja. Smatram kako prirodna, cjelovita odnosno nerafinirana hrana ne treba imati epitet zdrave i zapravo tim epitetom se pogoduje potpuno krivom poretku. Hrana koja je procesuirana i umjetna se uopće ne bi trebala nazivati hranom, a kamoli uobičajenom (pre)hranom današnjeg prosječnog pojedinca. No da skratim i obuzdam svoj filozofski um, hrana treba u prvom redu biti njegujuća, hranjiva i, zadnje no ne i najmanje bitno, ukusna odnosno donosioc užitaka.

Svojim blogom promoviram prvenstveno hranu, dakle hranu koja se jela prije stotinu i više godina, hranu koja nije prošla kroz „ruke“ tehnologije. Hranu koja je cjelovita, potpuno prirodna i hranjiva ali i ukusna.

Razuvjeri nas u onu često spominjanu da je prehrana o kojoj pričaš ujedno i vrlo skupa prehrana.

Odlučite li jesti prirodnu, cjelovitu i sezosku hranu vaše financije neće patiti jer upravo takva hrana je vrlo pristupačna (npr. leća, grah, sezonsko povrće, smeđa riža…). Ono što zbilja je skuplje od uobičajenog su slastice odnosno sastojci za slastice koje ne sadrže margarine, bijeli šećer, jaja, bijelo brašno… No, slastice nisu dio svakodnevne prehrane stoga to nije toliko relevantno.

Ljudi često imaju dojam kako je „zdrava“ hrana skupa zato što misle da odmah moraju kupiti sastojke čije nazive ne znaju niti pročitati, kao recimo razne adaptogene biljke poput ashwagandhe. Bitno je fokusirati se na lokalne namirnice, za početak. Ostale „egzotične“ namirnice mogu se uvoditi postepeno (ako je to potrebno).

Ipak, vrlo bitna stavka je i naša vlastita percepcija hrane i samog zdravlja. Želite li da vaš život bude kvalitetan i bez težih zdravstvenih problema, smatram kako bi vam onda hrana trebala biti vrlo važana i da vam za nju ne bi trebalo biti teško odvojiti vrijeme i novac (naspram odjeće, recimo). Uvijek možete ići linijom manjeg otpora, jesti brzu, polugotovu „hranu“ ali sigurna sam da će kvaliteta vašeg života biti, kad-tad, narušena i posjete liječniku i razne lijekove skupo ćete platiti.

Vjeruješ da nam hrana može biti lijek. U moć kojih supernamirnica si se i sama uvjerila? 

Apsolutno vjerujem da je hrana lijek. No isto tako vjerujem da treba osluškivati svoj organizam jer za nekoga hranjiva i zdrava namirnica drugome može predstavljati izazov i teške probleme organizmu, poput laktoze, glutena i sl. Supernamirnica ima posvuda, samo ih treba znati koristiti, nije potrebno posezati za namirnnicama dalekih krajeva poput goji bobica. Odlične su i sjemenke nara, recimo.

U samim počecima svojih prehrambenih promjena, poput velike većine pogubljenih i zbunjenih tražitelja pravilne prehrane, kupovala sam razne namirnice u nadi da će me magično „izliječiti“. No istina je da nema trenutnog (prirodnog) lijeka već samo kombinacija prirodne prehrane koja vodi ka zdravom životu.

Recimo, fermentirana hrana je odlična za probavu (a probava je ključ zdravog organizma). Možete je pripremati kod kuće ili kupiti za vrlo malo novaca (kiseli kupus, kisela repa ili pak napitak komucha, itd..).

A koja hrana je otrov za naš organizam?

Definitivno svi oblici prerađene i umjetne hrane. Ono što vas savjetujem je da si stvorite naviku čitanja deklaracija. Ako te deklaracije nalikuju na knjigu s mnoštvo nepoznatih riječi, bježite od takve hrane. Isto tako čitajući deklaracije postat ćete svjesniji koliko šećera se stavlja u kupovnu hranu (u jogurte, preljeve, umake, namaze…). Također, smatram kako je i radikalna prehrana otrov za naš organizam.

Bilo kakve dijete i rigorozni načini prehrane (osim ako to nije zbog težih bolesti) ne koriste našem organizmu. No, ljudi su često  radikalisti i ne znaju da je balans vrlo bitan, kako u prehrani, tako i u životu.

Kakvi se recepti mogu naći na tvom blogu? Mogu li se prema tvojim idejama napraviti obroci za cijeli dan?

 Na blogu se mogu pronaći razni recepti za slana ili slatka jela, napitke i juhe. No, moram priznati da dominiraju slastice jer se za njih sjetim odmah zapisati sastojke i količine koje sam koristila, dok slana jela radim potpuno bez mjera, što dovodi do problematike  zvane „sjetit ću se koliko sam svega stavila“, a nikada se ne sjetim.

Predloži nam doručak, ručak i večeru za jedan dan! 

Za doručak predlažem jedan ukusan i hranjiv puding od prosa s kokosom, za ručak neodoljive lazanje  ili varivo od ječma, dok za večeru predlažem jednu hranjivu i začinjenu juhu od leće i mrkve  ili možda okruglice od tofua.

Daj nam nekoliko blagdanskih ideja za zdrave kolače! 
Huh, teško je suziti izbor kada su slastice u pitanju ( 😀 ), no evo neka bude ovih par recepata:
1. Mini pite sa suhim voćem
2. Kokos kuglice
3. Lješnjak kuglice
4. Sirova zimska torta

P.S. Bit će i još pokoji zanimljivi recept ovaj tjedan na blogu!

Koji je uvjerljivo najčitaniji post na tvom blogu?

Moram priznati da me je iznenadila statistika koja govori da je najčitaniji post/recept za brownie s tikvicama i kokosom i kremom od prosa.

Ako smo totalni početnici u kuhanju, a htjeli bismo nešto pripremiti, na koji recept s tvog bloga da bacimo oko?
Što se slastica tiče, mislim da su za početnike (i one koji se tako osjećaju :)) najjednostavniji recepti oni za kuglice i ovaj sirovi brownie, dok je za slana jela najjednostavnije pripremiti juhu ili ovo indijsko jelo sa slanutkom. Ipak, mislim da su gotovo svi recepti na blogu vrlo jednostavni za pripremu!

Ako smo nešto iskusniji, što bismo trebali isprobati?
Rekla bih da su sirove torte za nešto iskusnije, posebice one koje sam zamislila u nešto dekorativnijem izdanju poput ove sirove zebra torte s rogačem ili pak ovi prutići sa šljivama jer iziskuju nešto bolju koordinaciju.

Koji food blogeri su tvoja inspiracija?

Zbilja teško pitanje. Nekako bih ih po kategorijama svrstala i izmiksala domaće i strane:
Fotografija hrane: Travelling Oven, Tasty business, Of cities and flavours, Maja Danica Pečanić, Kuživancija, Twiggstudios i Our Food Stories.
Recepti: Veganricha, Minimalist Baker, Oh she glows, My new roots i Dunja Gulin.
Priče & inspiracije: Iva Culinary Postcards i Happyskinkitchen.
Nadam se da nisam nekoga zaboravila!