Piše: Veronika Vlašić

Uživate u finom objedu… iznenada započnu vatrene muke. Jeste li i vi jedni od onih koji osjećaju nelagodu nakon određenih jela, time misleći na peckanjeu području prsne kosti, grudnog koša, unutar jednjaka? Prilikom ekstremnih slučajeva, osjećaj pečenja može sezati do grkljana i usta,uz pojavu štucanja. U tim trenucima optimalno se osjećate kada je položaj tijela što uspravniji, na taj način gravitacijski omogućujete sadržaju odlazak dalje, putevima probavnog sustava. Zabrinjavajući statistički podaci ukazuju da približno 40% odrasle populacije pati od žgaravice minimalno jednom mjesečno, najčešće prikrivajući to od okoline.

Kakva hrana dovodi do osjećaja paljenja? Kako prevenirati i ublažiti simptome?
Žgaravica je definicijski pojava vraćanja sadržaja želuca u jednjak, dakle kretanje u krivom smjeru. Primaran uvjet koji mora biti zadovoljen za pojavnost žgaravice jest oslabljen mišićni prsten/sfinkter na dnu jednjaka koji omogućuje distribuciju hrane u želudac. No krivica pada i na količinu te vrstu unesenog jela. Ukoliko je obrok toliko obilan te sadržajno uvjetuje lučenje razmjerno velikog volumena klorovodične kiseline, izgledi za žgaravicu rastu. Uloga kiseline unutar želuca striktno je pozitivna – razgradnja/denaturacija proteina koji su zatim, u jednostavnijoj strukturnoj formi, dostupniji probavnim enzimima. Lučenje kiseline nužna je stavka probavnog lanca. Hoće li kiselina unutar želuca „izgristi“ i samu stjenku? Evolucijski mehanizam izlučivanja zaštitnog sloja sluzi sprječava ovakav scenarij. Jednaka sudbina nije namijenjena nježnoj sluznici jednjaka koja je na kiseli sadržaj osjetljiva, rezultirajući tako osjećajem peckanja.

Dakle, cilj nam je ograničiti konzumaciju onih namirnica koje posljedično uzrokuju pojačano izlučivanje kiseline u želucu. Također, velika masa unesene hrane zahtjeva neuobičajeno visoke količine kiseline, stoga i obilno prejedanje – izbjegavamo.

Lista osumnjičenih namirnica slijedi: crna kava, slatkiši, alkoholna pića, visoko-masna hrana, kisela i pikantna jela, nadražujući začini, čokolada (da, dobro ste pročitali), gazirani napici, pepermint… Hrana koju u narodu deklariramo kao „tešku“.

Visoko-masna jela smanjuju tlak donjeg sfinktera jednjaka čime jer refluks (povratak sadržaja želuca u jednjak) dodatno olakšan.

Položaj tijela također, anatomski, utječe na ishod. Pa se stoga preporučuje uspravan položaj što je češće moguće, izbjegavati ležanje nakon jela ili konzumiranje gore navedenih namirnica netom prije spavanja.

Iako se stanje ne smatra rizičnim, potrebno je ukloniti uzroke i reducirati pojavnost kako bi spriječili daljnje komplikacije poput promuklosti, upale jednjaka, erozije zubi, učestale nekardijalne boli u prsima i slično.

Zaključno, birajući lako probavljivu hranu u razumnim količinama olakšat ćemo posao našim cjenjenim probavnim „djelatnicima“ koji nas zauzvrat neće uznemiravati alarmantnim simptomima. Kvaliteta života nikada nije bila upitna uz pravilnu prehranu.