Piše: Marija Bionda

Biti vegetarijanac može se činiti kao pravi izazov. Međutim, uz mnogobrojne prednosti ovakvog načina ishrane, kao i različite dodatke prehrani, na ovakav se korak nije nimalo teško odlučiti.

Prije svega, važno je napraviti kratku podjelu ovakvog načina prehrane. Vegetarijanstvo jednostavno podrazumijeva oblik prehrane u kojemu osoba ne konzumira meso i mesne proizvode. Takozvani semi-vegetarijanci koji ponekad u svoju prehranu uvrštavaju ribu, morske plodove ili piletinu, ali nikako crveno meso. Laktovegetarijanci konzumiraju mlijeko i mliječne proizvode, a lakto-ovo vegetarijanci uz to konzumiraju i jaja. Također, tu je i veganstvo koje se često naziva i potpunim vegetarijanstvom. Vegani dakle ne konzumiraju nikakvu hranu životinjskog (kao što su mlijeko, jaja, pa čak ni med), već isključivo biljnog porijekla.

Kao razloge za ovakav način prehrane, ljudi najčešće navode etičke razloge, primjerice mišljenje da se životine ne bi trebalo ubijati, odnosno barem ne držati u uvjetima u kojima se najčešće životinje tokom industrijskog uzgoja drže.

Pored toga, mnogo ljudi bira vegetarijanstvo iz zdravstvenih razloga jer ovakva prehrana omogućuje, kao što su pokazala istraživanja, veću vitalnost, ali i smanjenje mogućnosti kancerogenih oboljenja, visokog krvnog tlaka, pa čak i dijabetesa tipa II. Također, istraživanja su pokazala i kako su vegetarijanci u prosjeku manje pretili od ostalih ljudi. Moguće je kako to duguju općenito zdravijem životnom stilu u smislu redovite tjelovježbe, ali i, pretpostavit ćemo, ograničenijem izboru slatkiša, budući da neki, kao primjerice gumeni bomboni sadrže određene životinjske sastojke. Općenito, vegetarijanci opisuju kako se osjećaju znatno lakše nakon obroka, nasuprot čestom osjećaju ”pretrpanosti” i težine.

Također, vegetarijanska prehrana je općenito povoljnija. Za istu, ili čak manju cijenu može se nahraniti mnogo više ljudi, stoga mnogi smatraju kako bi se vegetarijanstvom mogao riješiti problem gladi u svijetu! Uz to, ono se smatra više ekološki osviještenom, budući da se tijekom prerade mesa stvara velika količina otpada, a isto tako se troši i nevjerojatna količina vode.

Vegetarijanski oblik prehrane, suprotno čestom mišljenju, itekako može osigurati sve potrebne nutrijente, samo ako je ona dobro balansirana i planirana. Ovo može uključivati i uzimanje dodataka prehrani poput željeza (uz kojega se savjetuje uzimanje vitamina C jer on pomaže bržoj apsorpciji) ili vitamina B12. Također, u prehranu je važno uključiti soju, mahunarke i cjelovite žitarice koje će zadovoljiti potrebe u esencijalnim aminokiselinama, zatim sušeno voće te sjemenke sezama, ali i sojino mlijeko koji će osigurati potreban kalcij te zeleno lisnato povrće za nužno željezo.

Na kraju, ovakva prehrana utječe povoljno kako na tijelo, tako i na um. Mnogi vegetarijanci u svoja iskustva uvrštavaju i činjenicu da su postali sretniji, opušteniji, smireniji pa čak i općenito bolje osobe! Vrijedi probati barem na kratko, zar ne?