Razgovarala: Tea Mihanović

Zavirili smo u jedan kreativni kutak u središtu Zagreba – radionicu nakita Perleraj gdje nam je mlada poduzetnica Katarina Radnić otkrila recept svog uspjeha. U nastavku slijedi inspirativna priča o razvoju tvrtke proizašle iz čistog užitka i kreativnosti ove simpatične pravnice. Idealan primjer za sve skrivene talente koji se boje rizika upuštanja u vlastiti posao.

Fotografije: Katarina Radnić

Studirali ste pravo. Kada se rodila ljubav prema dizajniranju nakita i kako ste odlučili upustiti se u poduzetničke vode?

Oduvijek sam bia kreativna, ali moja mama je bila odvjetnica, pa sam ipak odlučila krenuti njezinim stopama, iako sam bila svjesna da možda time ne činim pravu odluku. Na kraju sam diplomirala pravo, ali tijekom studija sam se počela ozbiljnije baviti izradom nakita što je preraslo u posao. Naime, nakon diplome sam se paralelno bavila odvjetničkim poslom i dizajnom, ali kada sam shvatila da moj hobi može prerasti u nešto više, odlučila sam se posvetiti isključivo njemu.

Jeste li se bojali neuspjeha? Je li bilo teško prestati razvijati se u skladu sa fakultetom i pokrenuti rizičan projekt?

Nisam se bojala neuspjeha jer Perleraj raste organski. Nisam ni u jednom trenutku uložila preveliku količinu novca, pa strepila hoće li određeni projekt uspjeti. Perleraj raste postupno; kako zarađujemo tako ulažemo što je rezultiralo rastom firme. Dosad se to pokazalo kao dobar recept; idemo korak po korak u skladu sa željama kupaca i prihvaćenosti na tržištu.

Neprestalno se trudimo raditi na kvaliteti i poboljšavati ponudu. Dakle, za uspjeh Perleraja zaslužan je postepen rad koji je stvorio određenu dozu sigurnosti u odluku da se prestanem baviti odvjetničkim poslovima.

PS: S obzirom da mi je fakultet išao dosta sporo, više sam neuspjeha osjetila tijekom studija nego u poslu.

Kada i kako je nastao Perleraj?

Sve je počelo kao užitak i opuštanje tijekom studija, ali vidjela sam da izrađujući nakit mogu dobro zarađivati „sa strane“.

Postepeno sam kroz suradnje s drugim brendovima shvatila u što uistinu Perleraj može prerasti. Danas sam došla do točke da je narastao toliko da zahtijeva novo ime s kojim će moći izaći na strano tržište.

Precizno, 15. lipnja 2010. sam otvorila Perleraj by Katarina R. kao promotivni profil na facebooku. Datum pamtim jer se radilo o profilu, a ne stranici kao danas, tako da su nam ljudi 2011. počeli čestitati rođendane što je bilo iznimno simpatično. Kasnije je nastala firma, znak prepoznavanja je postao oblak, a ime je ostalo nepromijenjeno do danas.

Za sve koji žele ići Vašim stopama – kako je išao tehnički proces otvaranja firme i pokretanja proizvodnje?

Ja sam imala sreću što sam odvjetnički dio pokrila znanjem stečenim na fakultetu, pa sam otprilike znala što mi treba za vođenje firme. Međutim, na pravu nismo bili upoznati s praktičnom stranom poduzetništva – (od otvaranja firme, njezinog vođenja, knjigovodstva itd.). To je ono što prestraši svakoga tko bi htio krenuti u poduzetničke vode. Nemojte da vas taj dio zaustavi, ukoliko imate kvalitetnu ideju vodilju, jer taj se dio nauči u hodu. Vjerujem da ni oni koji su završili ekonomiju ne poznaju te praktične stvari. Najvažnije se okružiti stručnim ljudima s kojima možeš razgovarati i informirati se. Uostalom, danas postoje razni tečajevi i seminari koji nude osnovna znanja o pokretanju projekata. Takva predavanja bih preporučila svima.

Smišljate li ideje sami ili imate kreativni tim koji Vam pomaže?

Okupila sam tim djevojki koje mi pomažu, a izrada najčešće ide na način da prvo smislim dizajn, pa onda izrađujemo određeni komad nakita. Ovo dizajniranje se događa većinom prije spavanja kada legnem. Tih petnaest minuta prije nego što zaspem mi uvijek navire inspiracija. Iako ponekad jednostavno sjednemo i kombiniramo različite ideje, pa iz tog proizađe nešto neočekivano što nam se svidi. Nije se teško inspirirati kada si okružen materijalima cijelo vrijeme. Također i ljudi uvelike doprinose jer svojim pitanjima stvaraju nakit. Naime, pojedinci nam se jave sa željom kombiniranja više izloženih primjeraka na našem Instagramu i Facebooku, pa tako nastanu neki od zanimljivijih proizvoda. Neke stvari bih ja i prije počela raditi, imam hrpu ideja, ali moram biti pažljiva i ne požurivati jer proizvodnja mora pratiti potražnju.

Koje materijale koristite u proizvodnji?

Dosadašnji materijali su se bazirali većinom na pozlati jer sam ja ljubitelj zlatne, ali postupno smo uveli i srebro. Težim tome da daljnim probijanjem na tržište podižemo kvalitetu. Zasad smo prebacili i ovaj pozlaćeni dio u pozlaćeno srebro tako da stalno radimo na poboljšanju naših materijala. Već smo imali jednu kolekciju pravog zlata, ali to je bilo namijenjeno za sezonske dućane koji su mogli podnijeti tako visoke cijene. Definitivno bih htjela nastaviti u tom smjeru, da i kamenje i pločice dođu do jednog višeg nivoa u budućnosti. Naime, kupci nam se javljaju i govore kako su shvatili da nikada ne skidaju naš nakit, tako da bi bili spremni uložiti više u kvalitetniji materijal koji bi im trajao vječno.

Koliko Vam je vremena potrebno za izradu jednog komada nakita?

Kad osmislim konačni proizvod i nabavim sav materijal, sama izrada traje kratko, no iza svake narukvice stoji vrijeme uloženo u istraživanje, isprobavanje, putovanje, nabavu, čekanje i još puno toga. Imam više djevojaka koje izrađuju nakit prema postavljenom dizajnu i već smo se uigrale i dosta brzo radimo što omogućuje i brzu isporuku po narudžbi, čak i kad su veće narudžbe u pitanju. Uz to imamo vanjske suradnike koji proizvode metalne dijelove prema narudžbi, zbog čega dosta vremenski ovisimo o njima. Voljela bih jednog dana i takvu proizvodnju preuzeti na sebe.

Na kojim prodajnim mjestima se može pronaći Perleraj?

Prvi dućan u koji sam ušla s Perlerajem je bio Iggy concept store u Varšavskoj koji je okupljao nekoliko hrvatskih dizajnera. Nakon toga sam ušla u Karlu što je preraslo u jednu divnu suradnju koja traje i danas. Naime, oni jako kvalitetno rade, a uostalom i postoje već 25 godina na hrvatskom tržištu. Kod njih sam u osam dućana; tri u Splitu, jedan u Zagrebu, Zadru, Rijeci i Dubrovniku. Uz to može nas se pronaći u Take me home u Tomićevoj ulici; također concept storeu za hrvatske dizajnere. Surađujemo često sa sezonskim dućanima, a iznimno je uspješno bilo postavljanje naše kućice na Zrinjevac tijekom adventa. Ono gdje se nalazimo cijelu godinu je još u Sarajevu, a uskoro i Beogradu.

Ciljevi za budućnost?

Danas smo dosegli točku u poslovanju kada vidim da mi je potrebna pomoć u vođenju firme u smislu zapošljavanja i izrada poslovnog plana kojim ćemo ostvariti mogućnosti koje su se otvorile. Traženi smo i na stranom tržištu, prema tome prva zadaća nam je osmisliti novo ime „izgovorivo“ u zemljama izvan Balkana. Htjela bih da ime bude jednostavno, snažno i da ima značenje, a da može stajati i na muškim kolekcijama koje planiramo u budućnosti. Osim toga, imam neke ideje o liniji nakita za vjenčanja. Tako da je puno izazova pred nama, ali prvenstveno, cilj nam je izgradnja web shopa i web stranice.

Naposljetku, poruka za neodlučne kreativce koji se boje pokrenuti vlastiti posao…

Velik broj kolega s fakulteta mi se požalio da rade poslove u kojima se ne pronalaze što rezultira isključivo nezadovoljstvom. Mislim da je upravo to bio razlog mog pokretanja ovako kreativnog posla.

Bilo mi je nezamislivo probuditi se jednog dana u jednom nesretnom životu na monotonom poslu na kojem ništa ne stvaram i kreiram.

Usudite se! Nemojte se ograničavati svojim obrazovanjem. Ako postoji nešto u čemu uživate, iskoristite svoj talent i odvažite se izgraditi karijeru u nečemu što vas ispunjava. U tom slučaju rezultat sigurno neće izostati!