Skoro svaki dan nalazimo se u situacijama gdje kupujemo iz raznoraznih razloga, a da nam proizvodi stvarno trebaju. Na društvenim mrežama ostajemo naprosto razoružani, jer prekrasne reklamne kampanje, brojne preporuke jednog te istog proizvoda, pokloni proizvođača i preprodavača, …, čine nemogućim reći “ne“ i sačuvati novac od nepotrebnih stvari.

Foto: Privatna arhiva

Suzana Sab, magistrica ekonomije za Collage.hr, nakon prvog teksta o grupnoj podršci na društvenim mrežama kao taktici u marketingu, u današnjem tekstu piše  da su za kupovinu bez stvarne potrebe  krive polarizirane poruke, te nudi praktično i zanimljivo konkretno rješenje:

“Ako si postavim pitanje treba li mi nešto, vrlo vjerovatno ću si odgovoriti: Pa, usrećit će me ako kupim. Dodat ću si još da neću pretjerivati do skoro, a i naći ću si više načina priimjene. Dakle, sve upućuje na to da trebam kupiti proizvod, a imam i dovoljno novaca za to – pa zašto ne?“

Dalje objašnjava da  bi zbog toga trebali uzeti u obzir ne samo odluku da li kupujemo ili ne, nego i samu prirodu proizvoda: “Uzet ću primjer micelarne vodice. Kupila sam prvi put putno pakiranje kojem je na kraju i istekao rok trajanja. Međutim, kad se pojavila na policama, bilo je teško oduprijeti se reklamama da ne kupim 2 + 1 ili XXL pakiranje s 20% gratis. Pravo pitanje koje sam si postavila je zašto ovaj proizvod služi i u kojoj mjeri. Odgovor glasi: za čišćenje lica, ali ne u potpunosti. Proizvod je više preparat za “prvu pomoć“. U skladu s tim, zaključila sam da se ipak neću moći odreći sapuna za lice, pa sam ipak kupila najmanje pakiranje da probam i nekad koristim. Naime, učestalo korištenje ovog proizvoda prema mojim saznanjima i nije poželjno zbog potrebe više dubinskog pranja kože koje miceralna vodica ne pruža (bez obzira na reklame). Na koncu, i bilo je tako… Bacila sam manje od 50ml proizvoda (a time i novac), ali bolje nego 200ml u svakom slučaju. Isti proizvod više nisam ni kupovala, jer mi je za sos situacije prikladnija maramica za čišćenje lica. Naučila sam lekciju na “lakši način“.

Pravo pitanje prije kupovine je što čini benefit ovog proizvoda i čemu služi, a ne treba li mi ili ne. U principu, sve nam treba.

U marketingu se koriste “polariziraćuje“ poruke koje naglašavaju samo intezivno jednu pozitivnu stranu, bez da se spominju ograničavajući i negativni elementi. Fokus ovih poruka je na benefitima koji se dalje prihvaćaju kao opće važeća činjenica bez potrebe za analizom poruke i njezinog izvora. Ako se nalazimo pred policama, Ig i Fb izlogom, najčešće donosimo odluke na temelju već usađenih informacija. Ako pri tome nismo skloni dodatniim informiranjima i preispitivanjima lako podliježemo tuđem mišljenju (trgovcu npr) i slijedi neracionalno trošenje novca. Neki financijski stručnjaci tvrde da je dobro napraviti listu stvarno potrebnih stvari, a za druge postaviti si pitanje, da li radim cijeli dan da bi imao XY prozvod.

– – –

Suzana Sab, mag. oec već jedno desetljeće, bavi se marketingom, a znamo je preko društvenih mreža (IG: @ekonzultant) gdje s pojednostavljenim riječnikom objašnjava kako marketing funkcionira danas.