Prva asocijacija na Walta Disneyja, Disney ili Disneyland svakako je Mickey Mouse. Ovaj prepoznatljivi lik postao je ikona animiranog filma i značajan dio pop-kulture, no misao o Mickeyju ne može prostrujati bez prepoznatljive crvene, točkaste haljine i mašne Minnie Mouse. Gotovo 90 godina nakon što je rođen njen lik 1928. godine  i 70 animiranih filmova kasnije – Minnie Mouse napokon je dobila svoju zvijezdu na holivudskom Walk of Fame 22.siječnja ove godine. I to čak 40 godina nakon svog partnera Mickeyja.

Fotografija: mickeymousepictures.com

Ovaj prepoznatljivi duo razvijao se s tehnološkim aspektom animiranog filma, ali i sa značajem animiranog filma općenito. Socijalna crta dodjele zvijezde Minnie (skoro pola stoljeća nakon Mickeyja) potaknula je na razmišljanje: koliko je odrastao animirani film i je li on doista samo za djecu?

Koliko puta ste otišli u kino u posljednjih nekoliko godina i gledali animirani film (vrlo često i vrlo iritantno nazvan crtićem)? Većina se takvog slučaja neće prisjetiti- jer tko bi platio kartu za dječji film pored tolikih drama i trilera koji preplavljuju kina svakog mjeseca? Većina nas živi u zabludi da su animirani filmovi striktno rezervirani za djecu što i nije teško zaključiti sudeći po konvencijama koje ta vrsta filmova često nosi uz sebe poput reinterpretacija bajki, elementa basni, personifikacije predmeta.

Međutim, vodeće kompanije poput Disneyja, Pixara,  DreamWorks Animationa, Blue Sky Studia i Laika iz godine u godinu pomiču granicu animiranog filma i približavaju ga i odraslima dok u isto vrijeme zadržavaju sve ono što ga čini ljupkim, zabavnim i laganim.  Neki od filmova koje ću spomenuti jasno unose jednu socijalnu perspektivu dok su u isto vrijeme nevjerojatno ugodni za gledati te balansiraju tako da su interesantni i djeci ( zahvaljujući samoj animaciji, likovima i pojavama), ali i odraslima (jer se ne približavaju karikaturnim i djetinjastim animacijama poput serijala koji se prikazuju na televiziji: čitaj Dora the Explorer, Winx itd.).

Prošlogodišnji dobitnik Oscara za najbolji animirani film – Zootopia najbolji je primjer jednog takvog filma. Zootopia je u potpunosti pomakla granicu i udaljila se od sladunjavog dječjeg filma- možda jedino što ima zajedničko s njim su životinjski likovi. U svojoj osnovi Zootopia se bavi rasnom i spolnom diskriminacijom u velikom gradu kroz odnos male zečice Judy Hopps, koja želi uspjeti u predominantno muškom svijetu policije, i love-hate partnera lisice Nicka Wildea kojemu se često sudi na osnovi stereotipa.  Zootopia je iznimno suvremen film koji se odmaknuo od često konzervativnih Disneyjevskih praksi, a djeci približava ozbiljne probleme umotane u uzbudljive pustolovine.

www.thenatterbox.com

Kao i Zootopia, Inside Out – Pixarov najbolji film i dobitnik Zlatnog globusa i Oscara 2016., bavi se izrazito teškom temom. Inside Out je obiteljski film bez plitkih šala koje su karakteristične čak i za igrane obiteljske filmove. U ovoj  emotivnoj animaciji  ulazimo u misli djevojčice koja prolazi teško razdoblje i pratimo doslovno njene „osjećaje“ koji su prikazani kao odvojeni likovi: Sreća, Strah, Gadljivost,Tuga, Ljutnja.  Radi se o pravoj analizi ljudskih osjećaja i na koji se način pokušavamo nositi s njima te kako na to gledaju oni oko nas. Po svemu sudeći Inside Out daleko je više namijenjen odrasloj populaciji, čak i starijoj,  iako je dovoljno dinamičan i za djecu.

Kada se radi o prijateljstvu tada moramo spomenuti fantastični Big Hero Six i How To Train your Dragon serijal. Oba animirana filma na nevjerojatno komičan i emotivan način prikazuju nezamisliva prijateljstva u kojim se pronalaze likovi, na neki način, odbačeni od ostatka društva.

Dodjela Oscara 2018. bit će zanimljiva zbog kontrasta u nominacijama: za najbolji nominirani film su,  među ostalima, nominirani The Baby Boss i Coco. Čemu dilema? The Baby Boss neobičan je film, hibrid koji više pripada kategoriji animacija čisto za dječju zabavu. Za  razliku od toga Coco, Pixarov novitet, prikazuje dječaka s velikom strašću koja je u potpunosti zabranjena u njegovoj obitelji. Iako ova tematika i kombinacija pojedinac vs. obitelj nije svježa (sami film u ogromnoj  mjeri podsjeća na The Book of Life iz 2014.),  svejedno je bitna s društvenog aspekta.

Na neki će način dobitnik Oscara odrediti i kontekst animiranog filma: je li mu fokus isključivo na dječjoj zabavi ili je postao važan nositelj društvenih problema?