Piše: Tea Mihanović

Jackie u kinima igra još od siječnja, pa smo požurili uvjeriti se zašto je ova povijesna drama toliko hvaljena. Film redatelja Pabla Larraína opisuje istinit povijesni događaj s kojim je javnost u najvećem broju upoznata. Atentat na predsjednika Sjedinjenih Američkih Država Johna F. Kennedya za vrijeme Hladnog rata potresao je svijet, a o tom tragičnom događaju informirane su i današnje generacije. Stoga je bilo za očekivati da se ne radi o filmu prepunom neočekivanih zapleta. Međutim, ono što Jackie nudi gledateljima je pogled na povijest iz dosad neviđene perspektive.

Glumačku postavu predvodi Natalie Portman u ulozi Jacqueline Kennedy. Neprežaljenog predsjednika utjelovljuje Caspar Phillipson, a njegovog brata Bobbya Peter Sarsgaard.

Time and Life images/ 20th century fox

Radnja se bazira na snimkama Jacquelininog intervjua kojeg je odlučila dati za novine Life u čast svom pokojnom mužu. Jackie je čvrsto odlučila da neće dozvoliti da John bude zaboravljen, pa je sa svijetom podijelila svoje viđenje razdoblja njegova prerano okončanog predsjedništva. Iako je Jaqueline htjela cenzurirati dijelove intervjua, njezina kćer Caroline je, našavši snimke, odlučila objaviti cijelu istinu. Čak i dio gdje Jackie, referirajući se na Johnove izvanbračne afere, kaže kako je predsjednik ponekad znao odlutati, ali na kraju bi se vratio kući svojoj ženi i djeci.

U prvi plan je stavljena psihološka analiza ove snažne i neponovljive Prve dame tijekom jednog od najtežih trenutaka u američkoj povijesti. Gledajući na atentat iz očiju žene koja proživljava agoniju nakon gubitka voljenog muža i oca svoje djece, uviđamo kolika se borba odvijala u njezinoj glavi. Naime, Jackie je htjela napraviti veličanstven oproštaj od svoga muža po uzoru na sprovod Abrahama Lincolna. S druge strane, postojala je velika sigurnosna prijetnja ponavljanja tragičnog čina na novim žrtvama zbog velikog broja komunista ogorčenih prvim američkim predsjednikom katolikom.

Film je prožet kratkim udarnim scenama atentata, popraćenima dramatičnom muzikom. Najupečatljiviji trenutak u kojem šokirana Jackie u bijegu od izvršitelja atentata rukama pokušava spojiti Johnovu smrskanu lubanju zaista izaziva trnce. Mica Levi nije imao jednostavan zadatak stvarajuću glazbu za film, ali ipak je uspio vjerno dočarati osjećaj šoka i strašne traume uzorkovane brutalnim ubojstvom predsjednika.

Jackie: „His head was so beautiful. I tried to hold the top of his head down, maybe I could keep it in… but I knew he was dead“.

The Life images/ Getty images: Bruno Calvo

Vrlo zanimljiva je kombinacija autentičnih snimki Jackie Kennedy iz razdoblja trajanja muževe službe od 1961. do 1963. godine koje su uklopljene u film. Primjerice, Jacquelininog nastupa u TV-prijenosu iz Bijele kuće, silaska niza stube aviona po dolasku u Dallas na kobni dan ili svečane povorke prije samog pokopa. Natalie nam je u ovom filmu prikazala Jackie u pravom oskarovskom stilu, prilagodivši svoju pojavu u reprodukcijama snimki do te mjere da su razlike između načina govora Natalie i Jackie jedva primjetne. Glumica je na gledatelje uspjela prenijeti osjećaj prestravljenosti Kennedyeve udovice, a sve to uz naglašenu gracioznost kojom je Jackie zračila čak i u najmračnijim trenutcima.

Pravi je užitak gledati vjerne kopije proslavljenih komada odjeće ove Prve dame, ujedno jedne od najvećih modnih ikona prošlog stoljeća. Dizajnerica koja se do zadnjeg detalja pobrinula za dočaravanje Jackienog stila je francuskinja Madeline Fontaine. Ona je ponovno kreirala svečano crveno odijelo Dior u kojem se Jackie pojavila na televizijskoj prezentaciji svog projekta; renoviranju Bijele kuće. Međutim, najupečatljiviji odijevni predmet za Jackiena života je zasigurno rozi Chanel komplet kojeg je nosila na dan muževa ubojstva.

Ovaj vrlo pozitivno ocijenjen film nominiran je u tri kategorije za prestižnu filmsku nagradu Oscar. Dok se Natalie Portman smiješi priznanje za najbolju glavnu glumicu, filmska ekipa priželjkuje kipiće za najbolju filmsku glazbu i kostimografiju. Nestrpljivo iščekujemo 26. veljače kada ćemo saznati kako je Akademija ocijenila proteklu filmsku godinu.

William Grey

Naposljetku, ovaj film je dokaz da je Jacqueline za života uspjela u svom naumu. Dostojanstveno je proslavila Johnov život i sačuvala uspomenu na njega što potvrđuje zainteresiranost javnosti čak 55 godina nakon tragičnog događaja.  Obistinila se Jackiena povijesna izjava o „Camelotu“ kojim se referirala na posljednje vrijeme Johnovog mandata kada bi predsjednik u trenutcima opuštanja slušao istoimeni mjuzikl:

„There will be great presidents again but there will never be another Camelot“.