Razgovarala: Dora Ivić

Helena Jakoliš, urednica je bloga Zdravo i slasno te autorica nedavno izdane knjige Zdravo i slasno bez glutena. Kao osoba koju je mladu iznenadno zadesila teška dijagnoza, odlučila je pokrenuti nešto što će pomoći tisućama drugih koji su se našli u sličnoj situaciji. Svoju ljubav prema pravilnoj prehrani, Helena dijeli i na svom radnom mjestu kao farmaceutska tehičarka u jednoj ljekarni gdje radi i kao savjetnica zdrave prehrane.

Zbog raznih poteškoća glede kojih je morala promijeniti plan prehrane i u potpunosti se prilagoditi nekim novim namirnicama, krenula je u istraživanje koje je rezultiralo Facebook grupom, blogom  te nedavno i spomenutom knjigom. Svoje slasne recepte i ideje odlučila je podijeliti drugima te se tu uočava Helenina nesebičnost. Upućena izravno u tešku situaciju oboljelih te suosjećanjem s majkama čija djeca pokazuju alergiju na određene namirnice, odlučila je promijeniti stvari.

Svjesna kako na hrvatskom tržištu ne postoji dovoljno kuharica koje se temelje na pripremanju bezglutenske hrane, Helena počinje sastavljati svoju vlastitu koja sadržava i brojne praktične savjete kao što su – vodič kroz zdrave namirnice, kako ih pravilno pripremati, kako u receptima zamijeniti namirnice koje ne koristimo, pregled korisnih kućanskih aparata i pomagala, tablicu raznih vrsta bezglutenskih brašna te informacije o glutenu i bezglutenskoj prehrani.

U našem malom istraživanju posebno vas je zaokupila autoimuna prehrana, a od Helene Jakoliš saznajemo što točno taj pojam podrazumijeva.

 Znamo da se danas sve više ljudi bori s celijakijom, a kao rezultat toga potrebne su promjene u prehrani. Vaši recepti odišu originalnošću i kreativnošću, pa možete li nam objasniti kako nastaju?

U zadnjih nekoliko godina bilježimo sve veći broj oboljelih od celijakije, ali i drugih autoimunih bolesti , kao i sve veći porast alergija i preosjetljivosti na hranu. Kada mi je dijagnosticirana celijakija prešla sam na striktnu doživotnu bezglutensku dijetu koja mi je jedini lijek. Prelaskom na dijetu počela sam se osjećati bolje, ali ne u potpunosti jer uz gluten nisam smjela jesti još puno namirnica radi same bolesti ali i alergija i intolerancija koje sam nakupila tijekom godina. Iz moje prehrane su eliminirani: svi mliječni proizvodi, jaja, meso, riba, riža, kukuruz, mahunarke i dio povrća kao i industrijske namirnice. S obzirom da mi je ostao jako mali broj namirnica u samom početku mi je bilo vrlo teško. Obilazila sam razne nutricionističke ordinacije, ali sam ipak bila pretežak slušaj.
S obzirom da nisam imala drugog izbora odlučila sam okrenuti stranicu u životu te sam iz dana u dan istraživala kako da si pomognem.

Svaki moj dan je bio izazov, a mojoj sreći nije bilo kraja kada sam vidjela da se unatoč preprekama mogu napraviti čuda u kuhinji.

Otvorila sam blog Zdravo i slasno kako bi pomogla tisućama drugih koji se svakodnevno suočavaju sa istim ili sličnim problemima. Iz dana u dan sam počela dobivati sve više poruka mama čija su djeca alergična na brojne namirnice. Obećala sam sebi i mamama da ću napraviti jela u kojima ćemo svi zajedno uživati.

Iz dana u dan sam dobivala nevjerojatnu snagu, a prvi koraci su donijeli i uspjehe. Kada sam ugledala taj osmijeh na dijetu i ja sam se osjećala bolje,a to je i pridonijelo poboljšanju mog zdravlja.

Nakon toga sam osnovala grupu Bezglutenski recepti koja danas u 3 godine broji preko 25000 članova. Ta grupa je moja druga obitelj i svrha grupe je bilo da pomognem oboljelima od celijakije i tisućama drugima koji se bore sa različitim zdrastvenim problemima. Željela sam pokazati da prehrana unatoč preprekama može biti i te kako Zdrava i slasna i da ne zahtjeva velike promjene. Kako je grupa iz dana u dan rasla morala sam potražiti pomoć i ovim putem bih se htjela zahvaliti mojim divnim administratoricama Violeti Kos i Tamari Ivančić koje su mi pomogli u toj misiji.

Glavna ideja koja vas vodi bi bila bezglutenska hrana. Inače su takva jela zahtjevna te nisu svima ukusna. Koje biste nam bezglutenske slastice preporučili?

Sve ono što smo navikli u klasičnoj glutenskoj prehrani možemo napraviti i u bezglutenskoj verziji. Za razliku od klasične prehrane danas postoji više stilova prehrane poput sirove , paleo , Lchf gdje priprema jela zahtjeva jako malo vremena, a okusom ponekad može nadmašiti i najbolja glutenska jela.

Naš problem je što smo konstatno navikli na jednu te istu monotonu prehranu i brzi stil života.

Iza svakoga ugla možemo naći pekare ili trgovine sa brzom hranom. Mediji nas iz dana u dan bombadiraju s „finim zdravim jelima“. Treba dati prednost i upoznati novi svijet gurmanske hrane. Do prije nekoliko godina nismo niti čuli za sirovu tortu, a danas je takva torta hit. I ne samo zato što je bez brašna, jaja, šećera nego zato što sadrži bogastvo okusa koji obaraju i one najtvrđe. Moje najomiljenije slastice koje su osvojile moje ukućane i prijatelje su: makovnjača, pita od jabuka i oraha, rawfaello,a od torti je hit Glamour torta s lješnjacima.

Fotografije: Helena Jakoliš

Koliko je trajalo pripremanje knjige Zdravo i slasno bez glutena? Možemo li očekivati još nešto u budućnosti?

Put do nastanka ove knjige trajao je pune 3 godine, a sve obavljalo na relaciji Zadar –Šibenik. S obzirom na moj posao u ljekarni i vrlo malo vremena kojeg sam imala iznimno sam sretna što je i u ovom vremenskom periodu nastala knjiga. Kada sam krenula pisati knjigu zamislila sam je kao jednu malu knjižicu sa par recepata. Nisam niti sanjala da će se sve izokrenuti i otići u ovom smjeru. S obzirom da našem tržištu još uvijek nema dovoljno informativnih kuharica bez glutena, željela sam da u svojoj knjizi obradim sve ono što nam je nedostajalo. U tijeku oporavka moje zdravstvene situacije veliku uloga je odigrala upravo fotografija. S obzirom da nisam imala mogućnost da si platim fotografa koji će mi snimiti kuharicu, krenula sam u jedan novi put. Kupila sam si fotoparat na kredit i lagano počela učiti. Potražila sam savjete od nekih mojih prijatelja koji su profesionalni fotografi. U to doba jako sam naginjala rustiklanom stilu kojeg sam na kraju i primijenila na svojim fotografijama u kuharici, ali i na mom portalu Zdravo i slasno. Kroz fotografiju sam naučila nešto novo, kroz nju izražavam svoju ljubav prema hrani i to prenosim svojim čitateljima. Osim fotografije, čitatelje sam htjela upoznati sa prirodnim namirnicama i prednostima takve prehrane.

Knjiga Zdravo i slasno bez glutena sadrži 100 zdravih i slasnih recepata bez glutena, jaja i mliječnih proizvoda sa prekrasnim fotografijama od recepata za osvježavajuće sokove i smoothieje i ideja za zdravi doručak, preko pečenih kolača, sirovih torti i slastica, do zdravih sladoleda.

Na samom kraju knjige je i moja osobna priča u kojoj dijelim svoj put od neobjašnjivog propadanja zdravlja i različitih dijagnoza, do vlastitog istraživanja i pronalaska puta prema poboljšanju.

Na svom blogu ste istaknuli kako je vaša ishrana pretežito sirova, veganska i paleo. Zanima nas koje bi bile prednosti takvog načina prehrane.

Duže vrijeme sam istraživala različite stilove prehrane, od LCHF, Paleo, sirove i veganske prehrane te pratila kako što odgovara mojem organizmu. Vodila sam dnevnik prehrane i redovito bilježila reakcije mog tijela na određene namirnice. Na kraju sam spoznala da mom organizmu najviše odgovara kombinacija sirove, kuhane veganske i Paleo prehrane.

Svaki organizam je individualan i ono što odgovara meni ne znači da će u potpunosti odgovarati i vama. Prehranu treba svatko prilagoditi sebi i svom zdravstvenom stanju.

Sve namirnice koje koristim pripremam na ispravan način, te sam se u potpunosti posvetila sebi i vodim se mišlju NEKA HRANA BUDE TVOJ LIJEK.

Čitajući blog posebno sam zastala kod autoimune prehrane. O kojem je tipu prehrane riječ?

Zadnjih nekoliko godina bilježimo porast autoimunih bolesti u koje bi posebno istaknula celijakiju, Hashimoto, psorijazu i multiplu sklerozu. Uzrok nastanka ovih bolesti i dalje se istražuje, a jedan od uzroka koji se spominje je sindrom propusnog crijeva. Kako bismo smanjiili ili otklonili simptome potrebno je zaliječiti crijeva na način da se uklone sve namirnice koje mogu pokrenuti reakcije u tijelu. Ta prehrana se zove autoimuna prehrana.

Kod autoimune prehrane nije rješenje samo prijeći na bezglutensku dijetu i nastaviti jesti industrijske bezglutenske prerađevina jer takva prehrana je siromašna vitaminima i mineralima, a bogata lošim masnoćama, šećerima, aditivima i konzervansima.

Dugoročno takva prehrana može dovesti i do ozbiljnijih problema jer može doći i do nedostatka nutrijenata koji su bitni za normalno funkcioniranje oragnizma. Kod ovakve prehrane je potrebno birati namirnice u njihovom prirodnom izvornom cjelovitom obliku, ubaciti fermentiranu hranu, dobre masnoće poput avokada ,kokosovog i maslinovog ulja

Za mene vaši najzanimljiviji recepti su sirova torta od mrkve i oraha te puding od chia sjemenki. Možete li našim čitateljima objasniti o čemu je točno riječ?

Chia sjemenke su neizostavan dio mog jelovnika svih ovih godina. Ove male sitne dinamitne sjemenke su me iznenadile svojim mnogobrojnim mogućnostima, a najveća sreća mi je bilo kada sam vidjela da se s njima uspješno mogu zamijeniti jaja u receptima, ali i napraviti predivni pudinzi.

Osim toga one su prava riznica nutrijenata, sadrže bogastvo kalcija, omega 3 masnih kiselina te proteine i aminokiseline. Iznenađuju me iz dana u dan, jako mi se sviđa što su neutralne i nemaju okusa, tako da moji ukućani zajedno sa mnom obožavaju i čokoladne pudinge, ali i pudinge od voća. Za recepte s njima nije potrebno niti znojenje uz pećnicu. Chia sjemenke ubacite u bilo kakvu tekućinu poput soka od naranče ili biljnog mlijeka te ostave 10 minuta da nabubre i omekšaju. Ako želite gušće pudinge, smjesu možete napraviti večer prije i ostavite u hladnjaku preko noći.

Za kraj, Helena bi svima htjela poručiti kako su sirove torte posebne jer ne sadrže brašna, šećer, jaja, mliječne proizvode kao niti aditive i konzervasne. Za pripremu ovih ukusnih i slatkih delicija potreban je samo dobar blender, a torte sadrže samo prirodne namirnice poput orašastih plodova, kokosovog ulja, datulja.

To su namirnice koje su energetski bogate i zasitne, a kombinacije su bezbrojne.