Piše: Ines Vuković

Kako ideju o trčanju pretvoriti u djelo? Obuti tenisice i krenuti trčati. Da! Jednostavno odlučiti ubrzati korak i dnevno odvojiti vrijeme za sebe, a pritom doprinijeti  kvaliteti vlastitog života. Međutim moja odluka se neprestano odgađala, te je trebalo nešto više od vlastitog obećanja, trebala mi je motivacija, koju sam pronalazila u vlastitom zadovoljstvu nakon odtrčanih kilometara. Ono zbog čega nisam pomišljala na odustajanje bio je ponos i dobra doza potrebe za dokazivanjem. Zašto trčanje? Možda vlastiti ideali koji će rezultirati zdravim i uravnoteženim životom. Nisam profesionalac, samo sam zaljubljenik u slobodu i uživam u trčanju, a kroz vlastite greške i iskustva naučila sam puno o sebi ali i samom trčanju.

Ono što je meni bilo bitno jest stvoriti rutinu i ovisnost o vježbanju. Vježbati kontinuirano, a smanjiti svakodnevno forsiranje. Od prvotnoga cilja, što boljeg izgleda i  neumorne želje da rezultati budu što brže vidljivi, pa sve do što kvalitetnijih treninga i trčanja kao svakodnevne rutine i načina života.

Hrana. Kada sam razmišljala o hrani, razmišljala sam pametno. Svaki početak je težak i vjerujem da ste ovo čuli mali milijun puta, ali tako je. Ništa mi nije padalo toliko teško kao naučiti što znači zdravo i kako pravilno razmišljati o hrani. Ako se pitate jesam li naučila, odgovor je da sam još uvijek u procesu učenja i vjerojatno ću učiti do kraja života. Ono što sigurno znam kao sportaš i kao trkač amater jest da treba pobijediti strah o zdravoj i manje zdravoj hrani. Ideja jesti puno puta na dan danas je vrlo moderna, ali isto tako i epidemija pretilosti širom svijeta. Ne postoji pravilo koliko puta čete otvoriti frižider, što smijete jesti ako trčite, što ne smijete jesti ili varate li ako vas uhvati glad usred noći. Sve je na vama, a ono najvažnije ali isto tako i najzanimljivije je upoznati sebe i slušati vlastito tijelo.

Sutra trčite bez cilja. Namjerno! Mnogi trkači razmišljaju o smislu treninga i usmjeravaju ga u smjeru određene svrhe. Iako u tome nema ništa loše, ponavljanje i stroga kontrola nad samim sobom može postati monotona i zahladiti odnos između tebe i tenisica za trčanje. Najdraži dani bili bi trčanja na pamet, bez prevelikoga plana, duge staze bez neke svrhe osim čistog užitka trčanja. Ono o čemu biste trebali razmišljati, trčite li ili ste tek krenuli, da ne trčite da biste postigli cilj, već zbog ljubavi prema ovoj vrsti rekreacije. U konačnici, ono što sam sebe naučila kroz trčanje jest poboljšanje vlastite izdržljivosti. Iskoristite vrijeme trčanja da biste isprobali i istrčali različite rute, povezali se s ljudima koji uživaju u istim stvarima ili odmorili misli od svakodnevnih briga.

Nema odustajanja. Jednom prilikom pročitala sam: “Ne bojte se sporog napretka, bojte se stajanja na mjestu!”, što samo potvrđuje onu da samo najhrabriji izdrže do kraja. Izdržljivost, ona mala životinja u nama, kako u trčanju tako i u životu zahtjeva odlučnost za neumornim nastavljanjem i napredovanjem. Prečesto  se obeshrabrimo kada se ciljevi čine nedostupnim i nemogućim i jedino rješenje je odustajanje, ali svaki kilometar se broji i kada krenete bitno je da uvijek pomičete vlastite granice, pa bilo da se radi o nekoliko pretrčanih koraka više od jučer. Uspjeh je u većini slučajeva ( barem u mojem) u ustrajnosti, a ne u brzini.

Planiraj za sutra, ali živi danas, bio je moto koji sam vremenom počela primjenjivati kako u trčanju tako i u svakodnevnom obavljanju obaveza. Mojih  pet ili deset kilometara bio je rezultat unaprijed napravljenog plana kako postići zadano, no taj plan bio je jednako dobar kao i svakodnevna predanost treniranju. Danas na stazi dajte sve od sebe, sutra još više i slijedeći dan i dan poslije toga.  Ciljevi su važni, ali nikako bez uživanja sadašnjosti, dragocjenom daru kojeg svakako treba iskoristiti.

Kao “iskusni” početnik trkač voljela bih zaključiti da trčanje i suze ( loše raspoloženje, dosada, stres, višak energije) savršeno idu zajedno. Ne kaže se bez razloga da nikad ne trčimo bez cilja…Treba izaći i krenuti. Trčanje je najbolja terapija! Otkrijte širok spektar razloga i koristi uključivanja trčanja u tjedni ili čak dnevni raspored. Međutim, možda kao najveću motivaciju uzmite osobni rast i životno mijenjanje iskustva koje vam trčanje može pružiti. Bez obzira na vašu motivaciju, uživajte u trčanju.